"מחוברים בלב" – ערכת קלפי האימון להקשבה ודיבור מהלב תשכלל את  יכולות ההקשבה והשיחה שלך, תעצים את החיבור לסובבים אותך ותפתח הסתכלות חדשה ומרעננת על מצבי החיים השונים.

תרגול שפת הלב מאפשר להביע מחשבות ותחושות באופן בהיר, כן ומדויק ולהקשיב לזולת באותה האיכות. שפת הלב נקייה משיפוטיות, ביקורת, אגו או השוואתיות. מעצם היותה כזו, היא מאפשרת קשר הדדי וקרבה בין אנשים. במהלך התרגול המשתתפים מבטאים ושומעים מגוון רב של רגשות, דפוסים אנושיים ואופני התנהלות, ועוברים תהליך מלמד ומשפיע.

מה בערכה

  • 72 קלפים: מצדו האחד של כל קלף משפט נושא (פתיח) כבסיס לסיפור אישי מהחיים ומצדו השני, ציור מנדלה (ציור בתוך עיגול), פרי יצירתם של משתתפי מעגלים בגילאים שונים.
  • חפץ דיבור

תיאור התרגול

בתחילתו של כל תרגול, אחד המשתתפים מקריא את שש הכוונות להקשבה ודיבור מהלב (ראה בהמשך). במהלך המפגש יש להקפיד על קיומן של הכוונות .

לב תהליך האימון הוא הסיפור, המסופר בגוף ראשון על  רגע אישי בחיים. הסיפור יכול לסוב סביב חוויות, זיכרונות, אירועים ורגשות, שעלו למשתתף באותו רגע.

משפט הפתיח או ציור המנדלה מאפשרים לכל אחד מהמשתתפים להתחבר לסיפור מסוים מחייהם , ולשתף אותו עם הקבוצה על פי תור.

חפץ הדיבור המצורף לערכה מוחזק בידי המספר בזמן הסיפור. תפקידו לסמן מיהו הדובר ואת תחילתו וסופו של הסיפור. כשסיים, מעביר הדובר את החפץ ליושב משמאלו, או באופן ספונטאני לפי רצונו.

6 כוונות להקשבה ודיבור מהלב

  1. לדבר מהלב – לספר סיפור אישי מתוך החיים בגוף ראשון.
  2. להקשיב מהלב – הקשבה נקייה ועמוקה ללא שיפוט.
  3. להיות אותנטי – לדבר באופן ספונטאני ללא תכנון ומתוך מה שעולה ברגע הזה.
  4. לדבר קצר ולעניין – לספר את לב הסיפור ומהותו.
  5. לשמור על דיסקרטיות לצורך בנית אמון – מה שנאמר, נשאר בין המשתתפים.
  6. לכבד את האחר גם אם הוא אינו רוצה לספר.

תנאים לחיבור ללב:

  • מרחב – יצירת מרחב פיזי נוח לישיבה ולהאזנה בהתאם לגודל הקבוצה.
  • שקט – כיבוי טלפונים, טלוויזיות וכל רעש רקע שעלול להסית את תשומת הלב.
  • פניות – להיות נוכח כאן ועכשיו. לשכוח לזמן מה ממטלות או טרדות היומיום.
  • הקשבה מהלב – אין להתערב, להגיב או לייעץ בכל צורה ואופן, אלא להקשיב בלב פתוח.

תרגול אישי

ניתן לתרגל את שפת הלב באופן אישי על ידי פתיחת קלף יומי מצד הפתיח או מצד המנדלה או מחיבור אינטואיטיבי בין שניהם.

ניתן לנהל יומן סיפורים אישי, להקליט כמזכרת את הסיפורים שיעלו ולהקשיב להם, לצייר ציורים המתארים באופן חדש את הזיכרונות ואת הרגשות העולים מהסיפורים.

תרגול בזוג

פעילויות לדוגמה: בין בני זוג, הורה וילד, מורה ותלמיד, עמיתים בעבודה ועוד.

דרך 1:בוחרים קלף פתיח אחד באקראי, קלף זה משמש כפתיח לסיפורו האישי של כל משתתף. כלומר כל אחד בתורו משתף סיפור מחייו שהקלף מעורר בו.                                                    דרך 2: פורשים את צד הפתיחים. כל אחד מהמשתתפים בוחר קלף ובו פתיח לסיפור אותו הוא מספר לנוכחים.                                                                                                                  דרך 3: פורשים את צד איורי המנדלות. בוחרים איור מנדלה, דרכו כל משתתף מספר בתורו את סיפורו.

תרגול בקבוצה

פעילויות לדוגמה: במשפחה, פעילויות גיבוש, מסיבת רווקות, ימי הולדת, מפגשי לימוד, אימון והכוונה, מפגשי מנהלים ועוד.

בקבוצה מומלץ למנות את אחד המשתתפים למנחה שינחה את תהליך האימון ויחבר את המשתתפים לכוונות הלב. (הכתובות לעיל)

דרך 1: המנחה בוחר קלף פתיח אקראי, המשמש כנושא התרגול עבור כל המשתתפים.

דרך 2: פורשים את צד הפתיחים. כל משתתף בוחר קלף על פי רצונו, דרכו הוא משתף את האחרים.                                                                                                              דרך 3: פורשים את צד איורי המנדלות. כל משתתף בוחר בתורו איור ומשתף את הקבוצה בסיפור שהאיור העלה בו.

תרגול לצורך פתרון קונפליקטים

פעילויות לדוגמה: בקהילה, בעבודה, בין חברים, קרובי משפחה, בכיתת לימוד ועוד.

פורשים את צד הפתיחים. בעל הקונפליקט מעלה קונפליקט או דילמה הקשורה לקבוצה ובוחר פתיח המבטא את לב הקונפליקט.

כל משתתף מספר בתורו סיפור אישי העולה בו מתוך הפתיח שנבחר.
אין לייעץ, לתת פתרונות אלא לספר סיפור אישי בגוף ראשון תוך שמירת הכוונות לעיל. בתום הסבב משתף בעל הדילמה בתובנות שעלו בו.

מחוברים בלב בשילוב אומנויות 

ניתן לשלב בתוך תהליך העבודה עם הקלפים, יצירה מפלסטלינה שמספרת עלי משהו,  או ציור השם שלי, או שיר שמבטא סיפור בחיי, או דמות מסרט שעוררה בי השראה ודרכה אשתף בסיפור מחיי, או משחקים דרך פעילויות מחברות, או שירה משותפת ועוד.

המלצות לסגירה של מפגש

ניתן לסיים בסבב של תובנה, הארה או הדהוד (חזרה על משפט שנאמר, ללא שיפוט או ייעוץ), שעלו מתוך הסיפורים, לשם חיבור  ולמידה. ניתן לחבר ידיים בשתיקה או כל מחווה אחרת.

הוידאו המצורף והמאמרים יתנו לכם מידע נוסף לגבי האפשרויות ולגבי יצירת המרחב.