תקשורת מעגלית מקרבת ונאורה

"ונתתי לכם לב חדש ורוח חדשה אתן בקרבכם" (יחזקאל ל"ו כ"ו)

 

סיפורי לב והסיפור האנושי הם מרכז המעגל, הם המהות והדרך .

 

כאשר שפת הלב היא כנה, חומלת ואמיתית ובאה לידי ביטוי בסיפורים העולים, חל שינוי תדר, המילים וטון הדיבור משתנים, שפת הגוף משדרת קרבה, הקשב משתנה, ואפשר לחוש אמת ואותנטיות. ממקום של אמון, שקט והקשבה נפתח מרחב בו עולים סיפורים שלעיתים מגיעים ממעמקי הנפש. הסיפורים מאפשרים העלאה למודעות, למידה וריפוי.

 

המעגל מלמד אותנו מחד להתבונן פנימה אל תוך עצמנו ומאידך לראות את האחר באמת.

 

חכמת החיים של כל משתתף עולה מתוך הסיפורים ומאפשרת התרוממות נפש וראית החלקים השונים הקיימים בכל אדם.

 

הסיפור האנושי עולה על כל תסריט ועל כל דמיון כיוון שהאפשרויות הקיימות בו הן אינסופיות, כך גם הלמידה מכל סיפור ומכל אדם. כנאמר "איזהו חכם הלומד מכל אדם"- חז"ל

 

כל אדם במעגל, הוא שווה ערך באם בחר לספר את סיפורו או לשתוק. לכל סיפור משקל דומה ביחס לסיפורים האחרים. הדבר מאפשר מתן כבוד לבחירות האדם ונותן כבוד לשתיקה כבחירה לגיטימית. בתוך השקט יש הרבה עוצמה ויופי ,דרכו מתגלה הסיפור. "עיקר הבעיה שלנו שאנו למדים לדבר הרבה לפני שאנו למדים לשתוק…" רבי נחמן מברסלב

 

במעגל אנחנו לא מלמדים ולא באים להפגין ידע אינטלקטואלי, אלא באים להיזכר ביחד באנושיות שלנו ובמרקם הסיפורים שאנחנו. כולנו הופכים למרקם ומארג אנושי מאוחד.

 

הישיבה במעגל מאפשרת לשפת הלב להתקיים באופן טבעי כי הוא מאפשר שוויון, קשר עין, מרכז אחד..

 

המעגל, בזכות כוונותיו המדויקות והחכמות, (ראו מאמר בנושא כוונות המעגל ), מיצר מיכל בטוח, בונה אמון, המקרב בין לבבות ומאפשר לכל אחד להיות נוכח בקצב שלו ללא מסכות ומנגנוני הגנה. הכוונות שומרות על הדובר ועל המשתתפים ומאפשרות אימון יכולת ההקשבה והדיבור מהלב ללא שיפוט ותגובתיות.

 

במעגל, מדבר רק דובר אחד, כל השאר מקשיבים. כל קול בתורו, משמיע עצמו בדרך ובמנגינה הייחודית לו.

 

הרעיון במעגל הוא להבין שאין טוב או רע אלא שהכול הוא חלק מהשלם וממה שקיים. המעגל מאמן את המשתתף להימנע משפיטה אישית את עצמו ואת האחר, גם במצבים שהסיפור מעורר התנגדות.

 

כוונת הישיבה במעגל, מייצרת הזדמנות מיוחדת לשבת כ"שבט" אחים גם יחד כפי שנהוג היה בשבטים מסורתיים, ללמוד מתוך חוכמת ההמונים וחוכמת השבט.

 

האימון במעגל הוא אינסופי, על מנת לשמר את המעגל בתוכנו חשוב לתחזק, לתרגל ולהיות בעבודה פנימית מתמדת. המעגל הופך להיות דרך חיים ופועם בנו בכל רגע ובכל מקום. הוא מאפשר לנו לקדם את עצמינו ובכך להשפיע על סביבתנו.

 

נכתב ע"י שרון אדם וכוכבה שניידר