מודל היוועצות: אני- האחר- המצב – על פי כוכבה שניידר
- להסביר את הכללים למודל ההיוועצות
- אחד בלבד מעלה סיפור להיוועצות
- המשתתפים – מקשיבים ולאחר מכן – שואלים שאלות
- שאלות שאנחנו כן שואלים – שאלות שמיועדות לסייע למתייעץ להעלות את רמת ההתבוננות על האירוע (להסביר את: האני החווה, האחר , המצב ןהאני המתבונן)
- שאלות שאנחנו לא שואלים: (אם קורה שכן – המנחה עוצרת ושואלת: מה היה בשאלה שלך? ומזמינה לנסח מחדש את השאלה)
- שאלה שיש בה ביקורת או שיפוט או תגובתיות
- שאלה שמפנה את הסיפור אל השואל
- מודל אני- אחר -מצב
האני המתבונן
- עורכים סיעור מוחין של שאלות בלבד – כל המשתתפים מוזמנים להציע שאלות, ניתן לעשות זאת בשני אופנים:
- להזמין לשאול, כל פעם שאלות על קודקוד אחר מן המשולש (לדוגמא: תחילה שאלות על ה"אני", לאחר מכן שאלות הנוגעות ל"אחר"….)
- להזמין לשאול באופן פתוח, ולבקש מן השואל להגיד לאיזה קודקוד הוא מתייחס.
- המנחה כותבת את השאלות על הלוח – כל שאלה במקום שלה – המשתתפים מוזמנים גם הם לכתוב לעצמם את השאלות שעלו – המתייעצת כותבת את כל השאלות לעצמה
- המתייעצת מתבקשת לבחור מספר שאלות שהן שאלות מכוננות עבורה – כאלה שיכולות לסייע לה לעבור משלב החווה לשלב המתבוננת .
- המנחה מסייעת לה לבחור שאלה אחת ויחד עם הקבוצה עורכת מודלינג של שאלה לשם חשיבה מחודשת ועשייה – באמצעות השאלה: מה אני יכולה לעשות מחר בבוקר אחרת?
- לאחר שהמתייעצת חושבת על פעולה, ניתן להזמין את הקבוצה להציע לה פעולות נוספות.
- בבית – המתייעצת קוראת את כל השאלות שוב תוך שהיא מוזמנת לחשיבה על עוד שאלות מכוננות – ובפעם הבאה היא משתפת
- אחרי ההתנסות – כולם יושבים לכתיבה אישית ורפלקטיבית – המנחה זורקת תוך כדי התהליך שאלות נוספות שמכוונות להתבוננות עמוקה יותר:
- איך הרגשתי?
- איך המילה שאמרתי השפיעה על ההתנסות?
- מה הפעיל אותי?
- מה אפשר לי נינוחות?