מודל היוועצות: אני- האחר- המצב  – על פי כוכבה שניידר

  1. להסביר את הכללים למודל ההיוועצות
  • אחד בלבד מעלה סיפור להיוועצות
  • המשתתפים – מקשיבים ולאחר מכן – שואלים שאלות
  • שאלות שאנחנו כן שואלים – שאלות שמיועדות לסייע למתייעץ להעלות את רמת ההתבוננות על האירוע (להסביר את: האני החווה, האחר , המצב ןהאני המתבונן)
  • שאלות שאנחנו לא שואלים: (אם קורה שכן – המנחה עוצרת ושואלת: מה היה בשאלה שלך? ומזמינה לנסח מחדש את השאלה)
  • שאלה שיש בה ביקורת או שיפוט או תגובתיות
  • שאלה שמפנה את הסיפור אל השואל

 

 

  1. מודל אני- אחר -מצב

האני המתבונן

ks

 

  1. עורכים סיעור מוחין של שאלות בלבד – כל המשתתפים מוזמנים להציע שאלות, ניתן לעשות זאת בשני אופנים:
    • להזמין לשאול, כל פעם שאלות על קודקוד אחר מן המשולש (לדוגמא: תחילה שאלות על ה"אני", לאחר מכן שאלות הנוגעות ל"אחר"….)
    • להזמין לשאול באופן פתוח, ולבקש מן השואל להגיד לאיזה קודקוד הוא מתייחס.
  1. המנחה כותבת את השאלות על הלוח – כל שאלה במקום שלה – המשתתפים מוזמנים גם הם לכתוב לעצמם את השאלות שעלו – המתייעצת כותבת את כל השאלות לעצמה
  2. המתייעצת מתבקשת לבחור מספר שאלות שהן שאלות מכוננות עבורה – כאלה שיכולות לסייע לה לעבור משלב החווה לשלב המתבוננת .
  3. המנחה מסייעת לה לבחור שאלה אחת ויחד עם הקבוצה עורכת מודלינג של שאלה לשם חשיבה מחודשת ועשייה – באמצעות השאלה: מה אני יכולה לעשות מחר בבוקר אחרת?
    • לאחר שהמתייעצת חושבת על פעולה, ניתן להזמין את הקבוצה להציע לה פעולות נוספות.
  4. בבית – המתייעצת קוראת את כל השאלות שוב תוך שהיא מוזמנת לחשיבה על עוד שאלות מכוננות – ובפעם הבאה היא משתפת
  5. אחרי ההתנסות – כולם יושבים לכתיבה אישית ורפלקטיבית – המנחה זורקת תוך כדי התהליך שאלות נוספות שמכוונות להתבוננות עמוקה יותר:
  • איך הרגשתי?
  • איך המילה שאמרתי השפיעה על ההתנסות?
  • מה הפעיל אותי?
  • מה אפשר לי נינוחות?